.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
سئوالات آزمون دستياري چگونه فروخته شد?

در روز شنبه اول اسفند ماه 88 در ساعات اوليه خبري يک شوک ناگهاني به جمع 17 هزار نفره داوطلبان دستياري وارد کرد. آزمون دستياري دوره سي و هفتم تنها با گذشت چند ساعت از سوي وزير بهداشت و به دليل احراز تخلف و فروش سئوالات باطل اعلام شد و کليه عوامل مرکز سنجش آموزش پزشکي از کار برکنار شدند.

در ساعات بعدي سيل اخبار ضد و نقيض مبني بر فروش سئوالات از قرنطينه مرکز آزمون، فضاي فکري داوطلبان را در برگرفت.

دکتر محمدعلي محققي معاون آموزشي وزارت بهداشت و دبير شوراي آموزش پزشکي و تخصصي با حضور در جمع خبرنگاران دلايل ابطال آزمون دستياري را رسيدن سئوالات آزمون در ساعات اوليه صبح آزمون به يکي از دانشگاهها اعلام کرد و توضيح داد: صبح روز برگزاري آزمون 25 سئوال به يکي از دانشگاههاي تهران تحويل داده شد که بررسيها نشان مي دهد برخي سئوالات عيناً در آزمون مطرح شده است از اين رو اين آزمون ابطال اعلام شد.

محققي با اشاره به حساسيست اين آزمون اظهار داشت:‌ حدود شش ماه براي برگزاري آزمون سازي تلاش شد و در زمينه نحوه برگزاري آزمون نيز پيش بيني هايي صورت گرفت ولي قبل از برگزاري آزمون اطلاعاتي به مسئولان برگزارکننده مبني بر احتمال صورت گرفتن تخلفاتي در اين آزمون گزارش شد. متعاقب اين گزارش بررسيهايي صورت گرفت ولي هيچ موردي به اثبات نرسيد. ولي بعد از برگزاري آزمون با همکاري برخي از پزشکان داوطلب در آزمون شکايتي مطرح و مستنداتي مبني بر انتقال سئوالات به حوزه آزمون را ارائه شد.

وي تاکيد کرد:‌ با بررسيهايي که انجام شد نشان داد بسته سئوالات که حاوي 25 سئوال بوده است صبح روز برگزاري آزمون در اختيار يکي از دانشگاههاي تهران قرار گرفت و به دليل اينکه قبل از ساعت اداري اين سئوالات تحويل داده شده بود بسته باز نشده بود و در بعدازظهر برگزاري آزمون مجموعه سئوالات بدون اينکه باز شود به مسئولان برگزارکننده آزمون تحويل داده شد.

محققي يادآور شد: پس از بررسي اين سئوالات بعضي از سئوالات شبيه سئوالات مطرح شده در آزمون و برخي ديگر عيناً سئوالات مطرح شده در آزمون دستياري است، پس از اثبات اين مسئله آزمون دستياري روز پنجشنبه 29 بهمن ماه ملغي اعلام شد.

پس از آن گروههاي نظارتي و حتي تيم سازمان بازرسي با همکاري مجموعه حراست وزارت بهداشت در عملياتي هماهنگ نسبت به بازرسي اين موضوع پرداختند و در اين راه با استقرار تيم سازمان بازرسي کل کشور بخش عمده اي از پيگيري براي رسيدگي به تخلفات انجام گرفت.

در اين ميان زمان برگزاري آزمون مجدد دستياري 27 فروردين ماه سال 89 اعلام شد. داوطلبان نيز در گفتگو با مهر بر اين نکته تاکيد کردند که بايد شرايط روحي داوطلبان در برگزاري آزمون مجدد دستياري و حفظ آمادگي درنظر گرفته شود.

پس از برگزاري جلسه مشترک ميان نمايندگان مجلس شوراي اسلامي با چند تن از مسئولان وزارت بهداشت نتيجه بخشي از تحقيق و تفحص در تخلف رخ داده در آزمون دستياري مشخص شد.

بر اساس اين اطلاعات اين موضوع مسجل شد که سئوالات آزمون پيش از شروع آزمون دستياري در اختيار عده اي قرار داشته است و از همين رو به دليل اينکه رقابت ناسالمي برقرار بود اين آزمون باطل اعلام شد.

نمايندگان مجلس شوراي اسلامي با تاکيد بر اين نکته که اقدام دکتر مرضيه وحيددستجردي در ابطال آزمون قابل توجه بوده است تاکيد کردند که همواره شايعاتي بر سر آزمون دستياري وجود داشت و اين مسئله بايد يکبار براي هميشه حل مي شد و اين کار اکنون با مسجل شدن اين تخلف انجام شده است.

انوشيروان محسني بندپي عضو کميسيون بهداشت و درمان مجلس شوراي اسلامي در گفتگو با خبرنگار مهر به جلسه کميسيون بهداشت و درمان مجلس شوراي اسلامي با مسئولان وزارت بهداشت اشاره کرد و گفت: توضيحاتي ارائه شد مبني بر اينکه 25 سئوال به قيمت 10 ميليون تومان در شب پيش از آزمون در اختيار افرادي قرار گرفت و پس از آن تا صبح پنجشنبه پيش از آزمون اين سئوالات حتي تا قيمت 4.5 تا 5 ميليون تومان نيز فروخته شده است. سطح فروش سئوالات بسيار وسيع بوده است.

محسني بندپي اضافه کرد: صبح قبل از آزمون اين 25 سئوال به برخي مسئولين کشوري اطلاع داده شده است و بسته اي از آن به دفتر يکي از رؤساي دانشگاههاي علوم پزشکي در تهران داده شده و رسيد بسته نيز دريافت شده است و رئيس دانشگاه مذکور پس از بازگشايي بسته در بعداز ظهر آن روز متوجه مي شود که اين سئوالات با سئوالات آزمون يکي است.

نماينده مردم نوشهر يادآور شد: سئوالاتي که در داخل بسته وجود داشته است پيش نويس نهايي بوده است و از مرکز آزمون به بيرون برده شده است. دليلي که نشان مي دهد اين سئوالات از سوي طراحان به بيرون برده نشده اين است که سئوالات پس از تايپ بيرون برده شده است در حالي که سئوالات طراحان در مرحله طراحي تايپي نيست. ضمن اينکه اينکه سئوالات طراحان با هم ادغام مي شوند و اين سئوالات ادغام شده بودند.

وي به مهر گفت: در غروب سه شنبه پيش از آزمون سئوالات به مبلغ 150 ميليون تومان فروش رفته است اما تا چهارشنبه 25 سئوال به مبلغ 10 ميليون تومان فروش رفته است.

اکبر رنجبرزاده ديگر عضو کميسيون بهداشت و درمان مجلس در گفتگو با خبرنگار مهر نيز گفت: تخلف در آزمون دستياري محرز شده و بر اساس گزارشي که ارائه شد 25 سئوال تقريباً از 19 کانال توزيع شده است.

وي اضافه کرد: در ارتباط با سئوالات و برگزاري آزمون مجدد دستياري نيز مقرر شده است که تمهيدات شديدي برقرار شود و قرنطينه اي با نظارت خاص و حذف تمام کساني که در آزمون قبلي دسترسي هايي داشته اند تامين شود.

زارع نژاد - مشاور وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشکي نيز با تاکيد بر اين نکته که هيچ ثبت نام جديدي براي آزمون دستياري دوره سي و هفتم صورت نمي گيرد گفت: متخلفان از آزمون محروم خواهند شد. تا زمان برگزاري آزمون اگر افرادي از ميان داوطلبان تخلف شان در اين دوره احراز و ثابت شود از آزمون مجدد محروم خواهند شد.

دکتر محققي نيز مهر گفت: به گروههاي دست اندرکار پزشکي نيز منطقاً توصيه مي شود که با پزشکان عمومي داوطلب آزمون دستياري با توجه به مشکلات به وجود آمده در اين آزمون مساعدت لازم را داشته باشند. مسلماً در اين مدت کوتاه در صورت نبود بخشي از اين افراد مشکل خاصي بوجود نمي آيد تا اوضاع به حالت عادي بازگردد و با توجه به اينکه پزشکان عمومي همواره در شرايط سخت به مجموعه هاي خود کمک کرده اند اين بار نيز با آنها همکاري صورت گيرد تا آزمون مجدد در شرايط با آرامش برگزار شود./
مهر


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.112 seconds.